Tuesday 22 March 2011

Solat & 5 Golongan Manusia

1)    Golongan yang tidak bersolat dan tidak tahu bersolat serta menafikan kewajipan bersolat. Golongan ini dianggap KAFIR.
2)    Golongan ini melakukan solat secara zahir.bacaan tidak betul. Golongan  ini juga sekejap bersolat dan sekejap tidak. Mereka menunaikan solat mengikut mood. Golongan ini dianggap FASIK
3)    Golongan ini menunaikan cukup 5 waktu solat,bacaan yang betul tetapi tidak menghayati solat yang dilaksanakan. Jika mereka ingat urusan dunai,serta merta mereka lupa kewajipan mereka dan tidak menghayati solat. Golongan ini dianggap sebagai solat “Awamul muslimin”.
4)    Golngan ini khusyuk dalam solat tetapi kadang2 lalai. Jika mereka mengingati sesuatu ketika solat mereka akan terbawa2 hingga mereka tidak khusyuk bersolat dan jika mereka tiba2 ingat ALLAH mereka akan insaf dan cuba untuk menghayati bacaan itu semula.
5)    Golongan ini sempurna solatnya. Bacaan serta tajwid yang betul serta faham makna setiap bacaan. Mereka juga tidak mencampurkan urusan dunia ketika bersolat. Golongan ini dianggap sebagai golongan orang2 yang SOLEH.
Kesimpulannya, sebagai khalifah Allah kita wajib menunaikan segala suruhannya dan menjauhkan diri kita daripada perkara2 mungkar. Sebagai manusia kita tidak pernah terlepas daripada membuat dosa, so,apabila kita sedar yang kita telah membuat dosa kita haruslah segera memohon keampunan daripada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment